Konkurransen består av 3 løyper, en for hver arbeidsgren, samt en kåring av den beste gruppen. Vinnerne i de tre løypene får en vandrepokal, mens den beste gruppen får ha kretsbanneret i ett år.

Arrangør utpekes på Kretstinget.

Økonomiske rammer for arrangementet (premier og materiell) er gitt av kretsens budsjett som vedtas på kretstinget. Per mars 2019 er det satt av 3.000,- til premier (500/300/200 i hver av de tre arbeidsgrenene) og 2000,- til postmateriell og andre utgifter.

Kretsting 2019 vedtok også at det ikke lengre skal deles ut vandrepokaler til de beste patruljene i hver arbeidsgren, men at alle skal få et deltagermerke samt at 20ish deltagere (tilfeldig trukket) får en ekstra deltagerpremie.

Arrangørs ansvar

  • Finne egnet sted for arrangementet
  • Lage invitasjon (sendes ut av kretsleder)
  • Skaffe premier - 3 premier per arbeidsgren
  • Merke poster, plassere disse i terrenget og merke de 3 løypene - en for hver arbeidsgren
  • Koorinere postmannskap
  • Avtale hvem som har ansvar for utregning av vinnere (Kretsstyret har et ferdig regneark for dette)
  • Ha tilgjengelig griller for speidere/ledere/foreldre slik at de kan lage mat etter hvert som de blir ferdige

Tidsfrister

  • Kretsting: arrangør utpekes og budsjett for arrangementet godkjennes
  • 4 uker før: arrangør sender ut invitasjon til gruppene (via gruppelederne) med informasjon om sted, veibeskrivelse, ”ta med” liste, påmeldingsfrist mm
  • 2 uker før: påmeldingsfrist for gruppene (antall patruljer)
  • 1 uke før: Få medlemstall fra registreringen 15.november året før (for utregning av oppmøtepoeng)
  • Gjennomføring
  • 4 uker etter: innsending av regnskap og rapport (erfaringer) til kretsen ved kretsstyret

Tips

  • Bruk kart for å vise postmannskap og deltagere løype og hvor postene er
  • Ha utstyr til postene klart i god tid slik at det bare er å gi det til postmannskap sammen med oppgaven
  • Merk oppgavene (ark) og postene (farget bånd eller lignende) tydelig med Oppdager/Stifinner/Vandrer så det ikke er noen tvil for patruljene som passerer.
  • Lag poengskjema til hver post slik at det er enkelt for postmannskap å få en enhetlig dømming.
  • La postmannskap registrere poeng per patrulje. Poengstrimler som patruljene bærer med seg er mistbare og det er vanskelig å korrigere (legge til/fjerne) poeng for eksempel pga feil på en post.
  • Bruk en PC og ferdig regneark til å registrere påmeldte, poeng, plassering i hver arbeidsgren og vinner av kretsbannerkonkurransen (spesielt er formelen for poeng ifm kretsbanneret komplisert å regne ut for hånd)

Gjennomføring / oppgavemaler

Kretsen ønsker å samle oppgavetekster og erfaringer fra alle arrangement. På samme måte kan arrangører få tilgang til gamle oppgaver ved å henvende seg til Kretsleder.

Informasjon til postmannskap

Utarbeidet av Kretsstyret høsten 2018. Skrives ut av arrangør og utleveres til postmannskap på alle løypene

 

Arrangører og vinnere
ÅrstallArrangørOppdager vinnerStifinner vinnerVandrer vinnerKretsbanner
2020Øvrebø & Lindesnes
2019Vågsbygd & Kristiansand V
2018Grimstad & LindesnesRevungene, Grimstad Rødstrupe, ØvrebøUlvungene, VågsbygdFlott, MandalGrimstad
2017Bykle & MandalVågsbygdDe blåe blåklokkane, VågsbygdØrn, Vågsbygd og Blåbær, GrimstadVågsbygd
2016Øvrebø & VågsbygdVillkattene, VågsbygdRevungene, VågsbygdBlåbær, Grimstad og Ørn, VågsbygdGrimstad
2015Lindesnes & Kristiansand VRevungene, VågsbygdHoppeloppene, VågsbygdØrn, VågsbygdVågsbygd
2014Grimstad & ArendalEkorn, GrimstadBjørnugene, VågsbygdFlått, MandalGrimstad
2013Grimstad & ArendalLemen, ØvrebøØrn, MandalUgle, GrimstadGrimstad
2012Øvrebø & VågsbygdBjørnungene, VågsbygdEkorn, VågsbygdUgle, GrimstadGrimstad
2011MandalLemen, ØvrebøBever, GrimstadUgle, GrimstadGrimstad
2010BykleHavørn, GrimstadGaupe, VågsbygdFjellrev, BykleØvrebø
2009GrimstadGrimstadMandalFjellrev, BykleGrimstad
2008LindesnesHægelandGrimstad??
2007ArendalRompetroll, GimleVillhest, GrimstadFjellrev, Bykle?

Annet

Til og med 2016 var konkurransen kretsens uttak til deltagelse i det nasjonale "NM i speiding” (www.nmispeiding.no) som arrangeres sammen med NSF, og de 3 beste vandrerpatruljene i kretsen fikk tilbud om å delta. Fra april 2018 er patruljekonkurransen som arrangeres sammen med NSF kretsens uttak til "NM i speiding".