Lørdag 12.juni skulle egentlig patruljer fra Agder KM, Sørlandet NSF og Aust-Agder NSF ha gjennomført den årlige patrulje-/kretsbannerkonkurransen med kvalifisering til NM i speiding. Pga Covid-19 og generelt liten aktivitet i gruppene på Sørlandet det siste halvåret, var det derimot så få patruljer som meldte seg på fra de tre kretsene at arrangørene (Agder KM og Aust-Agder NSF) valgte å avlyse.

Fra Agder KM var det 3 patruljer fra Grimstad KFUK-KFUM-speidere som meldte seg på og det ble dermed besluttet at de skulle få delta i NM i speiding. Pga sykdom var det derimot kun 2 patruljer som søndag 13.juni møtte på Marivold camping utenfor Grimstad til desentralisert NM i speiding.

Patruljene ble tildelt hver sitt patruljeområde, og så var vi i gang. Første oppgave var å svare på 20 multiple-choice teorioppgaver i løpet av 15min. Deretter var det tid for en todelt pioneringsoppgave: 1) surre en rettvinklet trekant, med bruk av riktige surringer, og 2) bygge et tårn av 12 grillpinner og sytråd som kunne tåle en pakke sukker (1 kg). Trekanten fikk begge patruljer bra til, men tårnene var det verre med. Det manglet litt diagonaler her og der, så begge tårnene kollapset under vekten av sukkerpakken.

Del 2 av NM bestod av 3 oppgaver:

1. Lage pannekaker til lunsj der røren skulle lages fra bunnen. I tillegg skulle det være 2 typer fyll: ett søtt og ett ikke-søtt.
  2. Redesigne en allværsjakke om til 2 pakkposer
  3. Lage en video med tema fra en speiderlov samt et tilknyttet valgfritt emne

Ingredienser ble rørt sammen til pannekakerøre, fyll ble stekt, kremfløte vispet og alle på begge patruljene fikk 2 pannekaker hver med ett søtt og ett ikke-søtt fyll. Var vanskelig for dommerne å holde seg unna - så godt så det ut.

Samtidig jobbet andre i patruljene med å klippe opp medbrakt, slitt allværsjakke og sy bitene sammen til to pakkposer: en stor og en liten. Etter masse kreativ klipping og gjenbruk av glidelåser og borrelåser samt en del sying hadde begge patruljer resultatet klart. Absolutt brukbart. Og jammen tålte de ikke dommernes kvalitetstesting (åpne/lukke, dra i sømmer, jevne sømmer mm).

Andre på patruljene spilte inn film. Noen filmet mens andre var skuespillere. Og etter litt redigering hadde begge patruljer en 60sek lang film å vise frem til dommerne.

I del 2 gikk det bedre, og masse poeng ble delt ut.

I tillegg studerte dommerne, både i del 1 og del 2, hvordan patruljene samarbeidet om gjennomføringen av oppgavene. Bidro alle? Var det noen som falt utenfor? Hadde PEFFene en plan og koordinerte alt som skulle gjøres?

Til slutt var det gjennomgang av bedømmingen og presentasjon av dommerpoengene, sammen med patruljene, og da poengene var summert opp, så det slik ut:

Så dermed er det patrulje Blåbær som sendes videre til superfinalen, og den skal bedømmes av en nasjonal NM komitee. I alt 28 patruljer er i superfinalen, en paturlje fra hver krets i de to forbundene. Bilder av alle besvarelsene samt videoen patruljen laget er sent inn. Nå er det bare å vente på den endelige kåringen av NM i speiding 2021, men det vil ta et par dager/uker.